طراحی فضای سبز ویلا نیازمند رعایت اصول مختلفی است که شامل موارد زیر می‌شود:

برنامه‌ریزی مناسب: قبل از شروع به طراحی، باید نیازها و تمایلات کارفرما را بررسی کرده و برنامه‌ریزی دقیقی برای فضای سبز انجام داد. بهتر است قبل از شروع فرآیند طراحی، آزمایش آب و خاک از محوطه ویلا تهیه شود تا مشکلات احتمالی بررسی گردد.

انتخاب گیاهان مناسب: باید گیاهانی را انتخاب کرد که با شرایط آب و هوایی و خاک منطقه سازگاری داشته باشند و نگهداری آسانی داشته باشند تا در آینده هزینه زیادی به کارفرما تحمیل نشود. لازم است از ترکیب گیاهان با رنگ، گلدهی، میوه دهی ، بافت ، فرم و … متفاوت برای افزایش جذابیت محیط استفاده شود.

تنوع گیاهان: استفاده از تنوع گونه‌های گیاهان مختلف برای ایجاد زیبایی و تنوع در فضای سبز اهمیت زیادی دارد. لازم است تقویم فصلی مناسبی در طراحی فضای سبز ویلا در نظر گرفته شود تا منظر در همه فصول سال زیبایی داشته باشد.

ایجاد فضاها و کاربری های مختلف: ایجاد فضاهای مختلف مانند فضایی برای استراحت، فضای بازی برای کودکان، استخر یا آبنما، باربکیو، آلاچیق، محوطه بازی چندمنظوره، پارکینگ و….

محافظت از محیط زیست: استفاده از گیاهان بومی و کم نیاز به آب ، استفاده از سیستم های آبیاری با راندمان بالا برای مدیریت مصرف آب، کاهش پهنه های چمن کاری و استفاده از ارقام چمن سازگار و بومی که نیاز آبی کمتری دارند از راهکارهای موثر برای حفاظت از محیط زیست در باغ و ویلا می باشد.

نظافت و نگهداری: لازم است در طراحی فضای سبز ویلا، برنامه مناسبی برای نگهداری درازمدت محل و به خصوص فضای سبز آن پیش بینی شود. برای مثال از گیاهانی که نیاز به سرزنی و هرس مداوم دارند مانند چمن و انواع پرچین ها کمتر استفاده شود. همچنین گیاهانی که به آفات و بیماری ها حساسیت بالایی دارند برای این مکان ها گزینه مناسبی نمی باشند.

نورپردازی: استفاده از نورپردازی مناسب برای افزایش زیبایی و استفاده از فضای محوطه در شب نیز از نکات ضروری میباشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

keyboard_arrow_up